BLOG

Γιατί κατά τη διάρκεια των εορτών δεν κάνουμε δίαιτα. 22/12/2017

Κάθε χρόνο αυτή την εποχή εμείς οι διαιτολόγοι «βομβαρδιζόμαστε» από την κοινή απαίτηση των πελατών μας «Φυσικά, στις γιορτές θα μας αφήσετε ελεύθερους, σωστά;». Εισπράττεις, ως επιστήμονας, την αγωνία για μερικές μέρες μη-δομημένης διατροφής, για κάποιες  στιγμές χαράς και εορτασμού μέσα από τις διατροφικές λιχουδιές των Χριστουγέννων. Είναι, όμως, θεμιτό να υποκύπτουμε σε τέτοιου είδους απαιτήσεις και πόσο κακό είναι για την συνολική προσπάθεια ελέγχου βάρους να υιοθετούνται τέτοιες πρακτικές;

Απαντούμε απερίφραστα, ΝΑΙ,  είναι απόλυτα θεμιτό  να χαλαρώνουμε τις γιορτές και να απολαμβάνουμε τα εορταστικά εδέσματα, αρκεί βέβαια αυτό να «ακουμπά κάποιους βασικούς κανόνες λογικής»… κι εξηγούμαστε παρακάτω.

Κατά τη διάρκεια της δίαιτας χρειάζεται να καταβάλουμε μία προσπάθεια τόσο για να κρατήσουμε το πλαίσιο των οδηγιών που μας έχει δοθεί, όσο και να αντισταθούμε από τους διατροφικούς πειρασμούς που καθημερινά μας βομβαρδίζουν. Συνεπώς και σίγουρα, για να καταφέρουμε να χάσουμε βάρος, θα πρέπει να στερηθούμε κάποιες μικρές καθημερινές χαρές. Είναι κακό αυτό; Φυσικά και όχι, καθώς αυτός είναι ένας βασικός κανόνας της ζωής. Για να χαρούμε κάτι μεγάλο στο μέλλον, θα πρέπει να βάλουμε στο περιθώριο  μικρές απολαύσεις του σήμερα. Παρενθετικά, αυτό το πρωτοείπε ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Επίκουρος, που διατεινόταν ότι προκειμένου να  κατακτήσουμε την κατάσταση «αταραξίας»,  δηλαδή ισορροπίας και μακροχρόνιας ευτυχίας θα πρέπει να στερηθούμε κάποιες χαρές της καθημερινότητας. Επιστρέφοντας στο παράδειγμά  μας, χρειάζεται λοιπόν να αποφύγουμε να καταναλώσουμε  το γλύκισμα που θα μας κεράσουν, το σοκολατάκι που θα δούμε στο βάζο ή το τρίτο κομμάτι  πίτσας που μας περιμένει στο κουτί παρακολουθώντας την αγαπημένη μας ομάδα στην τηλεόραση.  Άρα, ακούγεται λογικό να ζητείται από τον διαιτώμενο να καταβάλλει ενέργεια ώστε να αντισταθεί στις διατροφικές σειρήνες της καθημερινότητας. Τι συμβαίνει, όμως,  κατά τη διάρκεια των γιορτών;

Στις γιορτές βομβαρδιζόμαστε από πολυποίκιλα εξωτερικά ερεθίσματα που μας οδηγούν στην υπερφαγια. Μελομακάρονα, κουραμπιέδες, τσουρέκι και αλκοόλ αποτελούν  αναπόσπαστο κομμάτι του πάζλ του εορταστικού σκηνικού. Επομένως, γίνεται  εύκολα κατανοητό ότι η ενέργεια που χρειάζεται να καταβάλλει κάποιος προκειμένου  να κρατηθεί στο πρόγραμμά του είναι πολλαπλάσια κατά την εορταστική περίοδο. Είναι προτιμότερο, λοιπόν,  να ξεκουραστούμε το συγκεκριμένο διάστημα, ακόμα και να μην χάσουμε βάρος. Είναι καλό να  απολαύσουμε  και να ζήσουμε κάθε στιγμή του Χριστουγεννιάτικου κλίματος, παρά να προσπαθήσουμε να συνεχίσουμε απερίσπαστοι το πρόγραμμά μας, με μερική ή καθόλου επιτυχία και να  επιστρέψουμε μετά τις γιορτές έχοντας χάσει μεν μισό μόνο κιλό, αλλά κουρασμένοι, εκνευρισμένοι κι απογοητευμένοι. Με άλλα λόγια,  είναι ουσιαστικά θέμα διαχείρισης της ενέργειας του διαιτώμενου.

Φυσικά, όλα αυτά δεν έχουν κανένα νόημα αν δεν διέπονται από τη βασική αρχή τήρησης της λογικής  και του μέτρου. Δηλαδή, μπορούμε  να τρώμε αυτή την περίοδο, αρκεί να  μην το παρακάνουμε. Πιο συγκεκριμένα, ένα κομμάτι τσουρέκι είναι αρκετό και  δεν χρειάζεται να το φάμε ολόκληρο, ένας κουραμπιές επίσης αρκεί να για να γιορτάσουμε τις μέρες και δεν υπάρχει λόγος να καταναλώσουμε ολόκληρο το κουτί, 1-2 ποτά επαρκούν  για να  μην λείψουμε από το εορταστικό κλίμα της παρέας, χωρίς να πρέπει να πιούμε (και να φάμε)  σαν να μην υπάρχει αύριο. Όμως, ακόμα κι αν μια  ημέρα το παρακάνουμε γιατί παρασυρθήκαμε από την ωραία παρέα ή βρεθήκαμε μπροστά στο «ανυπέρβλητο  εμπόδιο αντίστασης» των σπιτικών γλυκών/φαγητών της μητέρας μας, τότε, διατηρώντας το πλαίσιο του μέτρου,  μπορούμε την επόμενη ή μεθεπόμενη μέρα να περιοριστούμε μόνο σε σαλάτες ή σούπες και παράλληλα,  να αυξήσουμε τη φυσική μας δραστηριότητα.

Τα εδέσματα αυτής της περιόδου αποτελούν βασικό κομμάτι του Χριστουγεννιάτικου κλίματος.  Δεν υπάρχει λόγος να υποβάλλουμε τους εαυτούς μας σε στέρηση αυτή την περίοδο. Ας ξεκουραστούμε λίγο από το πρόγραμμά μας, ας χαρούμε  το εορταστικό κλίμα των ημερών (διατηρώντας φυσικά τη λογική στην ποσότητα των επιλογών μας) και μετά συνεχίζουμε απρόσκοπτα  προς τον τελικό μας στόχο  με γεμάτες μπαταρίες και πολλή  διάθεση.

 

  • ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ
  • ΕΠΟΜΕΝΟ