ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Παρασκευή 29/9/2017

Γιατί στην Ελλάδα παρουσιάζεται έλλειψη βιταμίνης D ;

Η αξία της βιταμίνης D για την ανθρώπινη ύπαρξη είναι γνωστή εδώ και εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια. Μολαταύτα, μέσα από πρόσφατες βιβλιογραφικές αναφορές προκύπτει μια ανησυχητική διαπίστωση που σχετίζεται με τη μη επαρκή πρόσληψη της συγκεκριμένης βιταμίνης, ακόμα και στη χώρα μας που είναι κατεξοχήν ηλιόλουστη.  Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό και γιατί πολλοί ισχυρίζονται ότι βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα φαινόμενο πανδημίας έλλειψης βιταμίνης D(1,2) (αν και από κάποιους αμφισβητείται το μέγεθος του χαρακτηρισμού)(3)

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η βιταμίνη D είναι μια λιπoδιαλυτή βιταμίνη που βρίσκεται στο ζωικό βασίλειο με τη μορφή της D3 (χοληκαλσιφερόλη) και στο φυτικό βασίλειο συναντάται ως D2 (εργοκαλσιφερόλη). Η D3 σχηματίζεται από την χοληστερόλη με την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας στην επιδερμίδα, όπου μετατρέπεται σε ένα παράγωγο της χοληστερόλης, την 7-δευδροξυχοληστερόλη και στη συνέχεια, μεταβολίζεται στο συκώτι σε 25(ΟΗ)D3. Η μορφή αυτή παρόλο που εξακολουθεί να είναι ανενεργή, έχει μεγάλη σημασία γιατί μπορεί κι αποθηκεύεται. Η ενεργή μορφή της, η 1,25(ΟΗ)D3 δημιουργείται στα νεφρά και ονομάζεται καλσιτριόλη. Η συγκεκριμένη βιταμίνη βοηθάει στο μεταβολισμό του ασβεστίου, συνδράμει στην καλή υγεία των οστών και σχετίζεται με την πρόληψη καρδιοαγγειακών παθήσεων. Επιπλέον,  προστατεύει από την εμφάνιση διαφόρων αυτοάνοσων νοσημάτων, ενώ φαίνεται να έχει καθοριστική σημασία στην καλή ψυχική μας υγεία.

Περίπου το 90% των ημερήσιων αναγκών μας σε βιταμίνη D καλύπτεται από την ηλιακή ακτινοβολία και το υπόλοιπο 10% από τις τροφές (πχ. σολομός, τόνος, κρόκος αυγού, σαρδέλα, συκώτι). Επομένως, καθίσταται αντιληπτό ότι σε χώρες με εκτεταμένη ηλιοφάνεια κατά τη διάρκεια του έτους, όπως η Ελλάδα, η έλλειψη θα ήταν σπάνια. Ωστόσο, τα επιστημονικά ευρήματα μας διαψεύδουν.  Περίπου ένας στους δυο Έλληνες παρουσιάζει χαμηλή συγκέντρωση βιταμίνης D (επίπεδα 25(ΟΗ)D3 < 0.30 ng/ml). Ακόμα, σε πρόσφατη έρευνα(4) που διεξήχθη σε 2.500 παιδιά ηλικίας 9-13 ετών, διαπιστώθηκε ότι περισσότερα από 8 στα 10 ελληνόπουλα έχουν χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα, ενώ η πλειοψηφία αυτών δεν προσελάμβαναν την απαραίτητη ημερήσια ποσότητα. Υπάρχουν, όμως, κι άλλες μελέτες που έγιναν στον ελληνικό πληθυσμό κι έχουν επισημάνει την έλλειψή της(5).

Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό ; Μια πρώτη εξήγηση είναι ότι δουλεύουμε σε κλειστούς χώρους το μεγαλύτερο διάστημα της ημέρας.  Ακόμα κι όταν εκτιθέμεθα στον ήλιο, είτε φοράμε ρούχα (τους μη καλοκαιρινούς μήνες), είτε καλυπτόμαστε με αντηλιακά (το καλοκαίρι), με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η ευεργετική δράση της βιταμίνης D στην επιδερμίδα μας. Επιπλέον, παρόλο που η χώρα μας περιβάλλεται από θάλασσα, δεν φημιζόμαστε για την κατανάλωση ψαριών, που κι αυτά με τη σειρά τους μας διασφαλίζουν υψηλή συγκέντρωσή της στο αίμα.

Συμπερασματικά, ο σύγχρονος τρόπος ζωής μάς έχει εγκλωβίσει σε μια κατάσταση  αντίθετη με αυτή που είναι στη φύση μας και μας εμποδίζει να είμαστε έξω σε επαφή με τον ήλιο. Αν θέλουμε, λοιπόν, να βελτιώσουμε το βιοτικό μας επίπεδο, ας προσπαθήσουμε να τροποποιήσουμε τις συνήθειές μας. Παράλληλα, μπορούμε να αυξήσουμε τη διαιτητική πρόσληψη της βιταμίνης D είτε μέσω των τροφών, είτε με τη βοήθεια ενός κατάλληλου συμπληρώματος. Σε κάθε περίπτωση,  ας ενεργοποιηθούμε, ας ξεκινήσουμε να κάνουμε αλλαγές στην καθημερινότητά μας  κι ας προσπαθήσουμε να καλύψουμε τις ανάγκες του οργανισμού μας σε βιταμίνες  και κυρίως της βιταμίνης D, βελτιώνοντας την υγεία και τη διάθεσή μας.

Πηγές

  1. CashmanKD, etal (2016). Vitamin D deficiency in Europe: pandemic? Am J ClinNutr 103(4):1033-1044
  2. Akkermans MD, et al  F. Iron and vitamin D deficiency in healthy young children in western Europe despite current nutritional recommendations. J Pediatr Gastroenterol Nutr 2016; 62: 635-42
  3. Manson et al. Vitamin D. Is there really a pandemic? N.Eng.J Med. 357;19 (2016)
  4. Manios Y, et al  (2013). The double burden of obesity and iron deficiency on children and adolescents in Greece: the Healthy Growth Study. J Hum Nutr Diet 26(5):470-478
  5. Singhellakis PN, et al (2011). Vitamin D deficiency in white, apparently healthy, free-living adults in a temperate region. Hormones 10(2):131-143

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ξεκινάμε πρόγραμμα γυμναστικής. Τι να προσέχουμε στη διατροφή μας!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πόσο εύκολα χάνονται τα κιλά του καλοκαιριού;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Διατροφή για γερά και υγιή μαλλιά

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Έξυπνα σνακ για την παραλία

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οδηγός διατροφής για γερά οστά!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Είχες σκεφτεί ποτέ ότι η διατροφή μπορεί να επηρεάζει άμεσα τον ύπνο;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οι βιταμίνες παχαίνουν. Μύθος ή αλήθεια ;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ω-3 για γερή καρδιά

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ξεκινάνε οι εξετάσεις; Η επιτυχία κρύβεται στη δυνατή μνήμη και τη συγκέντρωση!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Μαθαίνουμε πώς να χάσουμε τα περιττά κιλά, χωρίς να επιβαρύνουμε την υγεία μας!

 

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Συμπληρώματα διατροφής: οδηγός για μέγιστο όφελος!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Εσύ νηστεύεις. Το σώμα σου δεν χρειάζεται να κάνει το ίδιο.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

A-Λιποϊκό Οξύ: Όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τα tips που πρέπει να ακολουθήσεις για να τα καταφέρεις στον Ημιμαραθώνιο

 

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Εχινάκεια: Πολλά παραπάνω από την προστασία του κοινού κρυολογήματος.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Μόλις ξεκίνησες να αθλείσαι! Είσαι σίγουρος ότι προσλαμβάνεις τα απαραίτητα;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ιδέες για σωστή διατροφή στη δουλειά!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οι βιταμίνες "κλειδιά" για τη μνήμη

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

3 μεγάλες αλήθειες για τα κιλά των εορτών

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Διατροφή και στρες. Η σημασία των βιταμινών του συμπλέγματος Β.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Προφυλαχτείτε αποτελεσματικά από το κοινό κρυολόγημα

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Προετοιμαστείτε διατροφικά σωστά,  ώστε να βελτιώσετε την απόδοσή σας

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τροφικές Δηλητηριάσεις

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Υγιεινή διατροφή και στην παραλία!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ο ρόλος των βιταμινών του συμπλέγματος Β στην καρδιαγγειακή λειτουργία.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Διατροφικές συμβουλές για απώλεια βάρους το καλοκαίρι

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Υγιεινή διατροφή κατά τη διάρκεια των σχολικών εξετάσεων 

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Gingo biloba: το φυσικό ενισχυτικό της μνήμης

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ο ρόλος των βιταμινών του συμπλέγματος Β στην απώλεια βάρους.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τον γυναικείο οργανισμό

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ποια είναι τα θρεπτικά συστατικά που έχουμε ανάγκη σε περίπτωση έντονου στρες;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ποια τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που συμβάλουν στην μείωση του αισθήματος της κόπωσης;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Σε ποιες ομάδες του πληθυσμού είναι απαραίτητα τα συμπληρώματα διατροφής;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Είναι απαραίτητες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β για την ψυχική και σωματική ευεξία;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Είναι ενδεδειγμένη η χρήση της εχινάκειας για την πρόληψη του κοινού κρυολογήματος; 

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Αποτελούν οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β απαραίτητο συμπλήρωμα για έναν ασκούμενο;

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας. Για να μάθετε περισσότερα κάντε κλικ εδώ

Συμφωνώ ×