BLOG

Καλοκαίρι, ζέστη και κούραση ρίχνουν την ενέργειά σου. Energy boosting tips για να την ενισχύσεις.

02/08/2018
energy_boosting_tips.png

Το καλοκαίρι, για πολλούς, αποτελεί την ωραιότερη εποχή του χρόνου, αφού έχει συνδεθεί με διακοπές, ήλιο, θάλασσα και ξεκούραση. Ιδιαίτερα στην πατρίδα μας, όλα τα παραπάνω τα απολαμβάνουμε με τον καλύτερο τρόπο. Παρ’όλη την ομορφιά της εποχής, διάφορες συνήθειες όπως οι πολλές ώρες στη θάλασσα, και η δραστηριότητα  κάτω από υψηλές θερμοκρασίες, πολύ συχνά ευθύνονται για τα φαινόμενα της γρήγορης κόπωσης, εξάντλησης και ατονίας. Μάλιστα, αρκετά συχνά, αυτές οι ανεπιθύμητες καταστάσεις έχουν ως αποτέλεσμα την μειωμένη πνευματική και σωματική  απόδοση και φυσικά  την υποβάθμιση της ποιότητας των διακοπών μας.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Ένας ουσιαστικός λόγος είναι η μείωση του μεταβολικού μας ρυθμού. Το σώμα μας για να προσαρμοστεί στηζέστη έχει την τάση να ελαττώνει τους ρυθμούς παραγωγής ενέργειας. Πρόκειται, με άλλα λόγια, για μια φυσιολογική προσαρμοστική διαδικασία για την αποδοτικότερη επιβίωσή μας. Επομένως, όταν χρειάζεται να παράγουμε έργο, ο χαμηλός μεταβολικός ρυθμός του οργανισμού μας δεν είναι σύμμαχός μας, με αποτέλεσμα να νιώθουμε καταπόνηση και εξάντληση γρήγορα. Παράλληλα, η αυξημένη απώλεια υγρών λόγω εφίδρωσης, κυρίως, διαταράσσει την ισορροπία ηλεκτρολυτών, με συνέπεια να δημιουργούνται φαινόμενα κούρασης και ατονίας[1]. Τέλος, οι υψηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν την όρεξη, οδηγώντας έτσι στη μειωμένη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών, κυρίως βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων που προκαλούν, επίσης, τη μη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού μας και την εμφάνιση κόπωσης[2]. Αν σε αυτό, προσθέσουμε και το πολύ συχνό, αυτή την περίοδο, φαινόμενο των αυστηρών και στερητικών διαιτών, τότε αντιλαμβανόμαστε γιατί καταστάσεις κατάπτωσης είναι τόσο συνήθεις τους καλοκαιρινούς μήνες. Για να δούμε, όμως, πώς αντιμετωπίζονται.

Energy boosting tips

1. Μην παραλείπεις το πρωινό σου γεύμα. Πολυάριθμες μελέτες έχουν αναδείξει τη σημασία του πρώτου γεύματος της ημέρας στην αύξηση της ενέργειας συμβάλλοντας έτσι στην τόνωση του οργανισμού, στην πνευματική συγκέντρωση και στη βελτίωση της διάθεσης.

2. Φρόντιζε να έχεις μαζί σου υγιεινά σνακ. Βοηθούν στη σταθερή διατήρηση των επιπέδων γλυκόζης κατά τη διάρκεια της ημέρας, μειώνοντας την πιθανότητα υπογλυκαιμίας και συνεπώς, της κόπωσης και της εξάντλησης[3].  Φρούτα, γιαούρτι με ξηρούς καρπούς και μέλι, ένα smoothie με λαχανικά και φρούτα ή ακόμα και μια χούφτα ξηροί καρποί αποτελούν εξαιρετικές καλοκαιρινές επιλογές.

3. Σωστή και συνεχής υδάτωση. Να θυμάσαι ότι η δίψα είναι σύμπτωμα επιβίωσης και όχι σύμπτωμα μη σωστής ενυδάτωσης. Με άλλα λόγια, μην περιμένεις να διψάσεις για να πιεις νερό. Μάλιστα, η αποβολή νερού από το σώμα, επιτείνεται αυτό το διάστημα λόγω και της αυξημένης πρόσληψης αλκοόλ.  Άρα, φρόντιζε να έχεις μαζί σου ένα μπουκαλάκι νερό και να πίνεις τακτικά, ιδιαίτερα τις πολύ ζεστές ώρες της ημέρας. Να θυμάσαι ότι ενυδατώνουν επίσης τα φρούτα, τα λαχανικά, τα αναψυκτικά, οι χυμοί και οτιδήποτε περιέχει νερό στη σύνθεσή του.

4. Κάνε τη σαλάτα τον καλύτερό σου σύμμαχο. Πρόσθεσε σε αυτή εκτός από τα αγαπημένα σου λαχανικά, που υπάρχουν σε αφθονία αυτή την περίοδο, ξηρούς καρπούς, τυρί, γιαούρτι, κρέας, κοτόπουλο και ψάρι, ώστε να γίνεται πρόσληψη της απαραίτητης πρωτεΐνης που χρειάζεται ο οργανισμός  αλλά κι όλες τις απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα κι ιχνοστοιχεία που συμβάλλουν στην σωστή μεταβολική λειτουργία του. Αν νιώθεις ότι η διατροφή σου δεν σε καλύπτει, τα συμπτώματα κόπωσης επιμένουν, κι αν ακολουθείς ένα στερητικό διαιτητικό πρόγραμμα, τότε η πρόσληψη ενός πολυβιταμινούχου συμπληρώματος διατροφής θα σε βοηθήσει να καλύψεις τις ημερήσιες ανάγκες θρεπτικών συστατικών.

Συμπερασματικά, η σωστή διατροφή, η επαρκής ενυδάτωση και η προστασία από τον ήλιο αποτελούν το τρίπτυχο, ώστε να απολαύσουμε το καλοκαίρι μας, όχι μόνο με ασφάλεια, αλλά και με ζωντάνια και ενέργεια.
 

Βιβλιογραφία – Πηγές:

1.Is summer heat putting you at risk? Dehydration, heart disease, and medications may lead to heat exhaustion and falls. Harv Health Lett. 2014 Jun;39(8):3.

2.Corney et al. The effect of hydration status on appetite and energy intake. J Sports Sci. 2015;33(8):761-8.

3. https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/healthy-swaps/healthy-swaps-snacks