Διατροφικός οδηγός για τις γιορτές

21/12/2018
Διατροφικός Οδηγός για τις Γιορτές
Όπως σε κάθε γιορτή και αργία έτσι και στα Χριστούγεννα, πρωταγωνιστής είναι το φαγητό και το ποτό. Οικογενειακά τραπέζια, έξοδοι για φαγητό, γλυκά παντού…  Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που σε περίοδο διακοπών για την πλειονότητα των ανθρώπων, η ζυγαριά έχει μία ανοδική τάση. Το γεγονός αυτό, όμως, δεν πρέπει να μας στερεί την απόλαυση των γιορτών και να μας δημιουργεί τύψεις. Παρακάτω θα δούμε πώς να διαχειριστούμε έξυπνα τις διατροφικές μας επιλογές κατά τη διάρκεια των γιορτών. 
 
  • ​Γλυκά.. γλυκά παντού!!! Μελομακάρονα, κουραμπιέδες και δίπλες έχουν την τιμητική τους τα Χριστούγεννα. Εννοείται ότι αυτές τις μέρες θα φάμε κάποιο γλυκό, αλλά όπως λέμε πάντα «Μέτρον άριστον»! Ωστόσο, είναι κατανοητό ότι όταν κάτι βρίσκεται παντού και πάντα είναι ιδιαιτέρως δύσκολο να αντισταθούμε και να μην δοκιμάσουμε. Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν; Τοποθετούμε τα γλυκά που υπάρχουν στο σπίτι σε κατάλληλη θέση, ώστε να μην βρισκόμαστε συνέχεια σε οπτική επαφή με αυτά. Το οπτικό ερέθισμα είναι από μόνο του ικανό να μας κάνει να θέλουμε να φάμε κάτι, ακόμα και όταν δεν το έχουμε πραγματικά ανάγκη. 
  
  • Αποφεύγουμε να φτάσουμε πεινασμένοι στο τραπέζι που είμαστε καλεσμένοι. Μετά τα γλυκά, ο επόμενος μεγάλος πειρασμός δεν είναι άλλος από τα πλούσια τραπέζια και  τους μπουφέδες. Τα τραπέζια γενικά, αλλά και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των γιορτών αποτελούν μέρος των κοινωνικών μας επαφών, γι’ αυτό και πρέπει να τα απολαύσουμε χωρίς τύψεις. Πως θα γίνει αυτό; Η οργάνωση είναι το Α και το Ω! Πολύ συχνά ακούγονται εκφράσεις όπως:  «Δεν θα φάω το μεσημέρι γιατί το βράδυ με έχει καλέσει η κουμπάρα μου για φαγητό». Τέτοιου είδους στερητικές συμπεριφορές σχεδόν πάντα καταλήγουν σε υπερφαγικά επεισόδια … και πολλές ενοχές. Από το να μείνουμε όλη μέρα σχεδόν νηστικοί το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να φάμε κάτι ελαφρύ το μεσημέρι, όπως μία σαλάτα με λίγο κοτόπουλο ή τυρί, στην περίπτωση που είμαστε καλεσμένοι σε τραπέζι το βράδυ. 
 
  • Όπως αναφερθήκαμε παραπάνω η οργάνωση είναι το παν. Έτσι η επόμενη συμβουλή στην οποία θα αναφερθούμε είναι η οργάνωση του πιάτου μας.  Καθώς βρισκόμαστε ήδη στο τραπέζι που είμαστε καλεσμένοι, μπροστά μας υπάρχουν τόσες επιλογές νόστιμων φαγητών που δεν ξέρουμε τι να πρωτοδιαλέξουμε! Αυτό που πρέπει να κάνουμε εκείνη τη στιγμή είναι να πάρουμε το χρόνο μας και να σκεφτούμε τι από όλα αυτά που βλέπουμε θέλουμε πραγματικά να δοκιμάσουμε και ύστερα να φτιάξουμε το πιάτο μας με τον εξής βασικό κανόνα, ανάλογα πάντα με το τι υπάρχει διαθέσιμο στο τραπέζι: στο ½ πιάτο βάζουμε σαλάτα ή/και φρούτα, στο ¼ αμυλούχα τρόφιμα, δηλαδή ρύζι, μακαρόνια, πατάτες, ψωμί, όσπρια και στο υπόλοιπο ¼ πρωτεϊνούχα τρόφιμα, δηλαδή κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, θαλασσινά, αυγό, τυρί. 
     
  • Το σημαντικότερο, όμως, όλων είναι να γεμίσουμε εξ αρχής το πιάτο μας και να μην «τσιμπάμε» λίγο λίγο από όλα τα φαγητά που βρίσκονται γύρω μας, καθώς έτσι είναι δεδομένο ότι θα φάμε πολύ παραπάνω από ότι έχουμε πραγματικά ανάγκη. Έχοντας, λοιπόν φτιάξει το πιάτο μας, ξεκινάμε το γεύμα μας από την σαλάτα, μασάμε καλά την τροφή μας και τρώμε με λίγο πιο αργό ρυθμό από ότι συνήθως. Με τον τρόπο αυτό, ακόμα και σε μία τέτοια κατάσταση θα φάμε συνειδητοποιημένα και θα απολαύσουμε στην ουσία πολύ περισσότερο τόσο το γεύμα σου όσο και την παρέα στο τραπέζι. 
     
  • Μένουμε ενυδατωμένοι. Πέρα από το φαγητό, ο συμπρωταγωνιστής των γιορτών είναι το ποτό. Και σε αυτή τη περίπτωση χωράει το «Μέτρον άριστον»! Περιορίζουμε το αλκοόλ στο ένα ποτηράκι για τις γυναίκες και στα δύο ποτηράκια για τους άντρες και δεν ξεχνάμε να πίνουμε άφθονο νερό. Το υπερβολικό αλκοόλ θα μας γεμίσει με «κενές» θερμίδες και θα μας αφυδατώσει. Αξίζει να τονίσουμε σε αυτό το σημείο ότι πολλές φορές το μήνυμα της δίψας μπορεί να παρερμηνευτεί ως πείνα από τον οργανισμό μας, με αποτέλεσμα να τρώμε παραπάνω ακόμα και όταν δεν πεινάμε στην πραγματικότητα. 
     
  • Δεν σταματάμε να κινούμαστε. Είναι πέρα για πέρα κατανοητό ότι στις γιορτές θέλουμε να ξεκουραστούμε και να μην σκεφτόμαστε την άσκηση και το γυμναστήριο. Και αυτό είναι απολύτως δεκτό! Όμως αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για να μην κινούμαστε και καθόλου. Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τους στολισμένους δρόμους και τις πλατείες και να βγούμε για ένα περίπατο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα. 
     
  • Αφήνουμε τις τύψεις και τις ενοχές πίσω.  Δεν ξεχνάμε ότι πάνω απ’ όλα ο σκοπός είναι να περάσουμε καλά και να απολαύσουμε τις γιορτές. Είναι λογικό να φάμε το κάτι παραπάνω αλλά το σημαντικό είναι να αφήσουμε τις τύψεις πίσω και να συνεχίσουμε! Οι τύψεις και οι ενοχές θα δημιουργήσουν έναν φαύλο κύκλο με το φαγητό που δεν θέλουμε. 
 
Καλές Γιορτές σε όλους και Καλή Πρωτοχρονιά!!!
 
Αναφορές
 
1. https://www.choosemyplate.gov/MyPlate
2. Inadequate Hydration, BMI, and Obesity Among US Adults: NHANES 2009–2012, Tammy Chang, Nithin Ravi, Melissa A. Plegue, Kendrin R. Sonneville and Matthew M. Davis, Ann Fam Med, 2016, vol. 14 no. 4 320-324.